Naučiť deti pripraviť si obľúbené jedlá a zručnosti v kuchyni je výzva. Je to však viac než varenie. Je to aj rodinný teambuilding. A verte nám zohratý rodinný tím je veľká vec. Dôležité je povenovať sa trochu aj teórii a základným bezpečnostným a organizačným pravidlám. Máme pre vás niekoľko tipov, aby ste boli dobrí rodinní kuchynskí teamleaderi.
Kliknite na ikonu ▶️ a prehrajte si zvukový záznam alebo si ho nájdite na Spotify, Apple alebo Google podcastoch pod názvom Z kuchyne:
Čo hovorí psychológ na deti v kuchyni?
Užitočné námety na dobré desiaty
Z psychologického hľadiska varenie súvisí s rozvíjaním viacerých štruktúr psychiky na príslušnej vekovej úrovni. Okrem získavania nových poznatkov (suroviny, náradie, recepty a pod.) vedie k bezprostrednému osvojovaniu si celého radu praktických zručností s dôrazom na trpezlivosť, pozornosť a tvorivosť (krájanie, miešanie, stolovanie, atď.). Prežívanie spokojnosti, hrdosti a potešenia, keď sa príprava jedla darí saturuje oblasť emocionálnu. Konečný výsledok vedie k posilneniu sebadôvery, sebaist mamy, sa budeme tešiť, že dostanú potrebnú dávku dobrej energie a nezaspia na nasledujúcej hodine :-).
Malé deti majú rady varenie, vlastne sa rady zdržiavajú v kuchyni, kde je blízky dospelý (mama). Neskôr sa tento vzťah k vareniu akoby stráca. Keď príde rodič podvečer z práce a rýchlo robí večeru pravdepodobne nemá čas a trpezlivosť spolu variť s dieťaťom, hoci prestrieť stôl, upratať a vhodne zapojiť aj dieťa do tejto činnosti je vždy možné.
PhDr. Ľubomíra Medveďová
V tomto podcaste sme použili informácie, ktoré som spísala aj do Metodiky pre učiteľov na krúžky varenia v školách. Metodiku a iné tipy, hry a pracovné a metodické listy nájdete na stránke Skutočne zdravá škola o. z. Pre Skutočne zdravú školu rada pracujem ako lektorka už mnoho rokov 🙂
Čože? Dať im nože?
Áno, bez noža sa v kuchyni nezaobídete ani vy, ani vaše deti. A sú aj ďalšie obavy vzbudzujúce náradia 🙂 Škrabky, strúhadlá, tĺčiky a pod. Tak poďme na to.
Aká veľkosť noža je správna?
Nôž je predovšetkým náradie. Má byť teda prispôsobený veľkosti ruky, ako každé náradie. Veľké šéfkuchárske nože sú atraktívne. Mnohé deti vás budú presviedčať, že oni vedia krájať aj veľkým nožom. To je síce možné, ale tu velíte vy.
Príborový nôž, alebo menší nôž
Na krájanie mäkkých ovocí (hrušky, slivky, marhule, broskyne), syra, šunky a pod. môžu deti, predovšetkým tie mladšie, pokojne používať aj príborové nože. Aspoň do času, kým získajú základné zručnosti.
Menší nôž
Na šúpanie zeleniny je vhodný menší nôž s menšou rúčkou, ale aj s krátkou čepeľou. Nemusí však byť špicatý. Všeobecne sú bezpečnejšie nože s vyššou čepeľou, nie so špicatou.
Nôž s vyššou čepeľou
Na krájanie tvrdej zeleniny a ovocia, mäsa, cibule a pod. je vhodný nôž s vyššou čepeľou. Správna technika je, že nôž sa nesmie dotýkať končekov prstov a nechtov. Čepeľ noža sa má opierať o hánky zahnutých prstov, akoby “pazúrikov”, ktoré pevne držia napríklad mrkvu. Pri cibuli je to o niečo náročnejšie. Je teda úplne v poriadku, že deti budú na začiatku krájať cibuľu, či zeleninu na nepravidelné kúsky.
Je dobré sa kvôli tomu neznepokojovať, deťom obvykle nevadí, že majú zeleninku na chrúmanie, ozdobovanie, či varenie nakrájanú na čudesné nepravidelné kúsky 🙂
Ľavák s nožom v ruke
Možno sa vám zdá, že je to nebezpečnejšie ako pre praváka. Tak to samozrejme nie je. Mnohí šéfkuchári sú ľaváci. Ľaváci obvykle vykonávajú činnosti opačne. Ale nie je to pravidlo. Práve z dôvodu naprávania, alebo odpozorovania od starších súrodencov, či rodičov robia ľaváci niektoré činnosti ako praváci. Preto buďte trpezliví a venujte im čas, aby si mohli vyskúšať obe ruky.
Zúbkovaný nôž
Na pečivo či chlieb zvykneme doma používať väčšinou veľké zúbkované nože. Tieto však môžu byť nebezpečné, pretože mávajú aj tenšiu, tým pádom trochu ohybnú čepeľ. Predovšetkým pre ľavákov môže byť používanie týchto nožov nebezpečné, pretože výbrus ostria noža je do jedného smeru.
Doska na krájanie
Aby mali deti dostatočný manipulačný priestor pri krájaní, je potrebné mať vhodnú veľkosť dosky na krájanie, teda radšej väčšiu ako menšiu.
Doska by sa nemala pri krájaní hýbať po povrchu pracovnej plochy. Ak máte ľahšie plastové dosky, ktoré deti pri použití “mixlujú hore dole”, použite malý trik – umiestnite pod dosku mokrú servítku.
Techniky krájania
Mostík – vhodné pre krájanie napr. paradajky, cibule a pod

Mostík
Doska – tvrdé a väčšie ovocia a zeleniny, napr. kusy tekvice, zemiaky, bataty

Doska
Pazúrik – najvhodnejšia a profesionálna technika krájania – nechty jednej ruky zatneme napr. do mrkvy a druhou rukou držíme nôž tak, že jeho vyššiu čepeľ pri krájaní jemne opierame o hánky prstov, ktorými držíme mrkvu. Opäť však platí, že hlavne pomaly a až cvik robí majstra.

Pazúrik
Strúhadlá a škrabky
Strúhanie a čistenie zeleniny robia deti často novými, objavnými a čudnými spôsobmi. Nechajte ich nájsť správnu cestu, ukážte im párkrát ako to robíte vy, či už k sebe, alebo od seba.
Ako držať hrniec
Hrnce a panvice by mali deti držať vždy pevne a bez strachu. Vhodnejšie a praktickejšie sú veľké ušká na hrncoch a dlhšie rúčky na panviciach a randlíčkoch. Dávajú dieťaťu lepší priestor na uchopenie. Vždy používame obe ruky. V jednej ruke je hrniec, panvica, randlíček a pod., v druhej je nástroj, čiže varecha, obracačka atď. Ak deti miešajú omáčku, alebo kašu v hrnci jednou rukou a druhou ho nedržia, hrniec im môže “ujsť” a dieťa sa môže ľahšie obariť, alebo popáliť. Hrniec musí byť stabilizovaný, aby ho miešaním deti neposúvali po sporáku a neprevrátili na seba, či niekoho iného.
Kuchárska zástera je aj ochranný prostriedok
Postačuje aj staršie tričko, či košeľa. Dôležité je, aby ochranné prostriedky pokrývali hornú polovicu tela. Na varenie a pečenie by sme vám odporučili klasické kuchynské zástery.
Malí šéfkuchári a Foodstylisti
Dajte deťom slobodu aj pri dokončovaní, ozdobovaní a servírovaní jedla. Dovoľte im, aby si užili túto fázu podľa seba. Je to tiež spôsob, ako umožniť deťom zlepšiť si vzťah k jedlu. Mnohí radi pracujú, krájajú, varia a zdobia, ale nie sú dobrí jedáci. Alebo sú dokonca nejedáci. Je to v poriadku. Chuť do jedla nikdy nevymôžeme nasilu. Už len to, že sa podieľajú na vytvorení spoločného jedla ich môže povzbudiť k väčšej odvahy pri jedle. To, čo budú mať dnes možnosť ochytať, nabudúce možno aj ochutnajú.
Navyše detská estetika a uhol pohľadu na “Foodstyling” a servírovanie môžu byť úplne odlišné od tej vašej.
Aj oči by jedli…
Áno, aj oči by jedli…, poznáme to všetci. Každé správne varenie končí prestieraním a spoločným jedlom. K spoločnému jedlu, ktoré je aj spoločenským, priateľským, či rodinným rituálom, patrí aj úprava pokrmu a stola.
Čo môžete využiť pri netradičnom servírovaní jedla:
– Bylinky, zelenina a ovocie, koreniny
– Špajle, špáradlá, kornútky na sladké, ale pokojne aj na nátierky
Čo nie je dovolené: Na stôl pri jedle rozhodne nepatria mobily. Pravdepodobne sa však budete potýkať s tým, že deti si budú chcieť jedlo a svoje výtvory fotiť 🙂
Nejedáci v kuchyni:
Pre mnoho detí je ochutnávka surovín počas prípravy jedla dobrá cesta k tomu, ako si vytvoriť vzťah k jedlu. Mnoho detí má rado napr. surový karfiol, mrkvu, ale uvarené nevezmú do úst. Ochutnávajú surové cesto, strúhaný syr, nehotové krémy a pod. Mnoho detí sa naje už počas varenia a na hotové jedlo už nemajú chuť.
Ach to upratovanie
Každé varenie a jedenie končí upratovaním. Treba si nechať čas aj na túto činnosť.
Nie je správne, aby ste po deťoch upratovali vy, aj keď je to často rýchlejšie 🙂